30 Nov – 2 Dec, Cotonou, Benin

30 Nov
De gör om bussningen så den passar och vi har nu allt som vi behöver. Växellådan som kommit var i uppenbart dåligt skick, full i grus och metallfilspån. Vi hittar en annan i stan som verkar bättre, känns dock lite nervöst då det verkligen är grisen i säcken, man kan inte se skicket utan att testa eller skruva isär hela växellådan. Och att se hur de handskas med sakerna höjer inte förtroendet direkt. Allt kastat om vartannat, sönderslagna givare och krökta växelspakar är vardagsmat. Efter vi löst transporten till hotellet ser vi lite fel på den nya lådan som vi åtgärdar. Monterar den nya bussningen och kopplingen, den nya växellådan monterar vi imorgon, hoppas den funkar bra så det var värt mödan. =)

1 Dec
Fortsatt mekande. Vi byter växelspaksdamsken, den har varit otät och läckt in vatten och sand i växellådan som förstås gett den rejält slitage på vår gamla växellåda. Efter lite om och men monterar vi den nya växellådan. Glada i hågen tar vi en provtur. 4wd funkar fint och inga missljud alls när vi provkör i stan. Våra leenden försvinner dock när vi lägger i femman ute på landsvägen. Låter inte alls bra – växellådan vi köpt var dålig. Inte mycket att be för, bara att plocka ner den igen imorgon och kolla. Pust och stånk, vi får göra ett ryck till imorgon.

2 Dec
Monterar ner den “nya” växellådan igen och plockar isär den för att kolla vad som orsakar missljudet. Ett lager är dåligt. Tyvärr har vi inte alla erfoderliga specialverktyg och det skulle göra mer skada än nytta att försöka byta det utan. Vi har inget annat val än att rengöra vår gamla låda från sand och vatten som den fått i sig och monterar tillbaka den. Den nya bronsbussningen och kopplingen har gjort susen, nu är bilen fit for fight igen! =)

December 3, 2012 • Posted in: 09 Benin, Expedition Sydafrika - Västafrika - Sverige 2012-2013

Leave a Reply