14 December, gränsen till Egypten.

Kl 4 på morgonen anländer båten till Neweiba, Egypten. Avlastningen sköttes av 6 män, en som drar av vagnar med traktor och fem som skriker viftar åt olika håll. Några väskor trillade av från vagnarna och en kördes över. Det trillade ur några äpplen ur den överkörda väskan. Männen åt upp dem och kastade resterna av väskan i soporna.

Nu väntade en av världens svåraste gränser att föra in sitt eget fordon genom. Alla tjänstemännen är civilklädda och skyltarna på hus, baracker och luckor saknas eller är på arabiska. En kille inspekterar att alla har brandsläckare och vi får en liten “okej-lapp” på arabiska. En skriver av chassi numret och försöker ta betalt för det. Efter att ha testat 8 luckor hittar vi tullen som stämplar carnet. Men han skickar oss till det kioskliknande kopierings huset. Där kopieras en del papper och vi får en mapp på med lite kråkfötter på. I nästa kiosk köper vi försäkring. Tillbaka till carnet gubben som säger åt oss gå till en en lucka där vi betalar skatt i utbyte mot ännu ett arabiskt papper till bokföringen. Och en pekning mot trafikpolisen som tar nåt papper och stoppar dit nåt annat oläsligt. – Det här går ju riktigt bra!

I alla fall tills carnetgubben såg att jag stod som innehavare av alla carneten. Trotts att det är inskrivet att alla andra har rätt att köra bilen så vägrade han stämpla det. I timmar blev vi runt skickade bland olika tulltjänstemän som vi försökte förklara samma sak för på femtio-elva olika sätt. Eftersom det är olika personer som kommer köra bilarna under resan så kan vi inte ha en resenärs namn i Carneten. Han ville ha nya carnet, tullhandlingar som vi betalat 126 100 kr för! Några samtal till högre höns och ytterligare nån timme senare gick de med på att stämpla det om vi kunde få motormännen att skicka ett fax till den ansvariga Egyptiska motororganisationen.

Efter en halvtimmes sömn hade motormännen i Sverige öppnat. Kl 11 fick vi faxet och begav oss till The Egyptian Motor and Touring organisation. han ville ha mer kopior på några oläsliga papper, tillbaka till kopieringshuset. Mot betalning skrev han sen ett intyg som vi kunde ta till Carnet-mannen. Nu kan det inte gå fel, snart skulle vi vara fria att rulla in i Egypten! Efter ytterligare nån oläslig lapp i andra luckor var carnet gubben villig att stämpla men ville inte ge tillbaka dem förrän några luck-besök senare hos polisen.

Sen skulle sista carneten jämföras med chassi numret men då blev det verkligen tvärstopp! Ett tryckfel i carneten gjorde att det saknades två siffror i chassinumret! Ännu mer stohej och luckor, ringandes och faxandes gjorde att vi fick göra om proceduren med motororganisationer, kopiering, och Carnet-mannen. Sen ansökte vi om nummerplåtar i en lucka, sprang iväg och betalade på ett annat ställe och hämtade ut dem på ett tredje. Plåtarna skruvades på. I en lucka som vi inte sett innan var det dags för ett tillstånd att få köra i Egypten. Vi togs med till andra sidan gården där vi fick skriva på ett papper där vi lovade att inte köra in i några militärzoner och andra otilåtna platser, givetvis kostade lappen en slant också. Efter 50 luck-besök tappade vi räkningen på antalet men efter 14 timmar packade vi ihop vårt tillfälliga läger och rullade till utgången. Där skulle allt kontrolleras en gång till innan vi var fria. Trötta och hungriga letade vi upp närmaste camping. Genom ett behövligt lyckodrag hamnade vi på en folktom resort, en liten oas vid stranden med mycket varmt välkomnande, gratis camping och bra mat. Tvärsomnade efter maten. För andra resenärer kan jag rekomendera Habiba Camp, N29 01′ 21.5″ E34 40′ 23.3″

Vid ankomsten till gränsen:
EgyptenGransEgyptenBilStrand

December 16, 2011 • Posted in: 03 Egypten, Expedition Sverige - Östafrika - Sydafrika 2011-2012

2 Responses to “14 December, gränsen till Egypten.”

  1. Elina - December 17, 2011

    Coolt tält farfar sover i. Nästa gång vill jag följa med.

  2. Lena Persson - December 19, 2011

    Hej!

    Det är en så trevlig skriven Blogg, så vi längtar bara till nästa inlägg!Kram på er!

Leave a Reply