Expeditionsbilen

Nissan Patrol GR

Expeditionsbilarna är vårt främsta verktyg och är byggda för en sak - att ta sig fram genom 1000-tals mil krävande körning i extrema förhållanden. Expeditionsbilarna som ska ta oss på safari och äventyr genom Afrika är Nissan Patrol GR Y60. Robusta bilar med mycket bra framkomlighet som sätter tillförlitligheten i fokus med så lite som möjligt kan krångla - Ingen luftkonditionering, motorelektronik, plast eller popnitar som helt enkelt inte skulle hålla måttet.

taktältNissan Patrol

Expeditionsutrustade med bl.a:

expeditionsbil

De två bilarna (Timon och Simba) som vi hyr ut platser i är inredda för fyra personer och har ett taktält vardera för fyra pers. Min och Lenas bil, Pumba, är inredd för två utan baksäte och har ett långt men lågt lådsystem där vi istället sover ovanpå lådsystemet.

Winch 6 ton
Större hjul
Höjd 50mm
Hårdare fjädrar för att klara den ökade vikten
Ironman stötdämpare
Omsvetsad framaxel för ökad castervinkel
Diffspärr bak
Extratank (Totalt 155L)


Taktält (Simba + Timon)
7" GPS med externa antenner
Lådsystem

Kompressor
230V uttag
Utetemperaturmätare
Brandsläckare
Gasolkök


Vattenrenare
Komradio (CB radio)
Billarm
Extraljus

Snorkel
Tonade rutor
Säng (Pumba)
Dieselvärmare(Pumba)

Lådsystem

En expeditionsbil måste ha ett bra förvaringssystem. Vi har lådsystem byggda i formplywood. Fyra stora lådor som dras ut bakåt. Längst in i lådorna bakom en skiljeväg har vi placerat lite tyngre saker och sådant som vi inte använder så mycket. Ytterst har vi saker som används dagligen. Överst en klädeslåda i var och dom undre är en kökslåda och ett skafferi. Jämte lådsystemet får precis stolar, bord och gaskök plats. I bil nr.2 så har vi även skåp ovanför lådorna, två frammåt och två bakåt.

lådsystem

Säng / taktält

I den ena bilen sover vi ovanpå lådsystemet. Tar bort nackstöden, skjuter fram en skiva och vips så har vi en riktig säng där vi sover precis lika bekvämt som hemma! Och det gör inget om det regnar eller är kallt, då slår vi på dieselvärmaren så vi får det varmt och skönt.

I den andra bilen har vi ett stort Howlingmoon taktält som sitter fast monterat på taket som fälls upp i ett nafs, färdigbäddat och klart för fyra personer!

taktält

GPS och komradio

Bilarna är utrustade med 7" GPS:er monterade i taket och en bärbar dator med GPS som komplement.
Vi använader 27 Mhz CB radio för att komunicera mellan bilarna.

GPS

Snorkel

Möjliggör vadning upp till 1,8m och minskar mängden damm som sugs in i luftfiltret under sandiga förhållanden.
snorkel

Winch

Sitter en mycket kraftig winch monterad fram i en hemma byggd kofångare som tål det mesta och lite till. Drar ungefär 6 ton.
winsch

Kompressor

Under huven har jag installerat en 12v kompressor för att kunna fylla däcken efter krävande terrängkörning. Kör man på sand MÅSTE man sänka däcktrycket om det ska gå bra.

12v kompressor

Extratank

Bilen är utrustad med en 60 extratank som är monterad under bilen. Bränslet pumpas över till huvudtanken vid behov med en elpump.
extratank

230 volts omvandlare

Vi har monterat en 230v vägguttag för att ladda kamera m.m.
230v omvandlare

Värme/kylfläkt

Vi har kopplat in en vattenburen dieselvärmare med en termostat som sitter monterad i taket så vi når den när vi ligger i sängen. Håller temperaturen jämn och fin under hela natten. Har testat som kallast vid -10 och då klarar den utan problem att hålla temperaturen inne i bilen på 20 grader.
Kopplade också in ett tidur som gör att vi kan starta kupéfläkten för att blåsa kalluft på oss under en timme medans man somnar om det istället är riktigt varmt.